Per a algunes APIs, el covid-19 ha estat un revulsiu per a la seva actualització tecnològica. Per a unes altres, una manera d'innovar en el seu negoci i, en altres casos, una obligació de deixar en estand by els seus plans fins a un altre avís, però sense deixar d'operar. Aquest últim és el cas de aProperties, que assegura que la crisi del coronavirus els ha obligat a frenar en sec i seguir, de la millor manera possible, amb la seva activitat sense grans escarafalls. Armando Lasauca, conseller delegat de Aproperties, diu que ara els seus esforços estan posats en la sortida del confinament i entreveu que la recuperació no es materialitzarà abans de 2021.
“Independentment del coronavirus, si bé és cert que ha fet mal al negoci residencial, ja vèiem que el cicle alcista del mercat immobiliari estava arribant a un punt tan alt de transaccions i preus que el següent pas era que comencés a caure”, explica Armando Lasauca. “Aquesta caiguda s'esperava a un parell d'anys vistes, i el covid-19 l'ha avançat”, afegeix.
La immobiliària, que forma part del grup aFinance, basa la seva teoria en els canvis de cicle de l'immobiliari. “Hi ha hagut recessions a la fi dels 70, a principis dels noranta i en 2008, que és la que més recordem per la seva proximitat en el temps. Tot indicava que en 2022 anava a haver-hi una altra recessió, però no s'esperava ni tan aviat ni d'aquesta magnitud”, diu Lasauca.
A AProperties havia començat l'any amb bon peu. “En el que portàvem de 2020, la facturació i les operacions que s'havien signat superaven a les de l'any anterior en un 30%, principalment perquè el mercat continuava molt actiu i perquè havíem expandit el nostre negoci amb oficines a Madrid i València i aquestes estaven creixent de manera natural”, assegura el directiu.
L'arribada del covid-19
La companyia està especialitzada en un segment de mercat mig-alt, alt i molt alt, amb un tiquet mitjà de 700.000 euros per actiu. No obstant això, el seu negoci està sofrint com el de totes les immobiliàries, ja que el coronavirus ha paralitzat gairebé per complet l'activitat. “Quan vam veure el que venia, el primer que decidim fer va ser parar la inversió i revisar les despeses estructurals -assegura Lasauca-; març l'hem salvat bé perquè portàvem un bon recorregut i gràcies a la signatura d'operacions pendent, però abril ha estat dolent”.
“Aquest mes hem tancat alguna operació que ja estava vista i negociada, era qüestió de la decisió final, però noves no hi ha hagut a penes”, expliquen des de la companyia.
Respecte a com evolucionarà el sector després de la crisi del covid-19, Lasauca assegura que pot prendre diferents direccions. “La bola de cristall no la té ningú, però és clar que ha afectat de manera molt negativa. Provocarà un empobriment a curt termini. Quan puguem sortir es reprendrà l'activitat, però moltes agències no podran perquè això serà fulminant”.
“Una vegada s'aixequi el confinament podrem tornar a operar, però no salvarem 2020 quant a números. La incertesa portarà a una correcció dels pressupostos interns de les empreses del 30%: ja que sabem que facturarem menys, hem de retallar revisar les nostres despeses”. “Si bé és cert que estem tenint leads, ja que mantenim la nostra presència en portals com a idealista, la ràtio de conversió està subjecta a quan acabi el confinament i puguin materialitzar-se les visites”.
Respecte als preus, el directiu prediu que “aquest any segur que hi haurà una baixada de preus per la crisi (que segons l'empresari s'espera en forma de V), però és una reducció que possiblement es corregeix en 2021”.
Font: Idealista